Zonnepanelen

Wold & Waard is bezig met het verduurzamen van alle woningen. Dat gebeurt op 4 sporen. Ook worden er dan zonnepanelen geplaatst. Helaas kan niet alles tegelijk; we zijn tot 2033 bezig. Niet iedereen kan meteen geholpen worden dus.

Wilt u niet wachten en zelf zonnepanelen op uw huis laten plaatsen? Dien dan een aanvraag in via woningaanpassing. Wij bekijken dan of u zonnepanelen mag laten plaatsen op uw woning. 

Hieronder staan de veelgestelde vragen over zonnepanelen. Niet gevonden wat u zocht? Probeer het dan via de zoekfunctie rechtsboven of stel uw vraag aan ons team verduurzaming via contactformulier of bel 0594 - 51 21 61.

Veelgestelde vragen over Zonnepanelen

Ik wil graag zonnepanelen op mijn woning laten plaatsen. Mag ik dat zelf laten doen?

Algemeen

Dat verschilt per woning. U kunt een aanvragen indienen via woningaanpassing. Wij bekijken dan of u zonnepanelen mag laten plaatsen op uw woning.

Ik heb een aanbod ontvangen voor 6 zonnepanelen. Wekken deze voldoende stroom op voor een gezin?

Algemeen

De zonnepanelen die wij plaatsen hebben een opbrengst van ongeveer 395 WattPiek per paneel. Voordat de panelen worden geplaatst beoordelen we of de panelen de verwachte opbrengst kunnen leveren. Maar bij een gemiddeld gebruik brengen de 6 panelen genoeg op voor een gezin.

Kunnen jullie zonnepanelen op mijn woning plaatsen?

Algemeen

Wij bieden zonnepanelen aan voor alle woningen die gebouwd zijn vanaf 1982. We verwachten deze huurders uiterlijk in 2026 een aanbod te kunnen doen.

Wat betaal ik voor het laten plaatsen van zonnepanelen?

Algemeen

Dat hangt af van de situatie. Bijvoorbeeld van het aantal panelen dat geplaatst wordt.

Bij 6 panelen betaalt u € 18,-- per maand en bij 4 panelen € 12,-- per maand. De kosten voor de panelen verwerken we in de servicekosten. Bij een gemiddeld verbruik bespaart u zoveel op de energiekosten dat u deze kosten ruim terugverdient.

Kan ik zelf extra zonnepanelen laten plaatsen?

Algemeen

Dit kan niet. En dat is ook niet nodig. De zonnepanelen die wij plaatsen hebben een hoge opbrengst. Bij een gemiddeld gebruik genoeg per gezin.

Moet ik thuis zijn als de zonnepanelen op mijn woning worden geplaatst?

Algemeen

Ja, de installateur moet ook in uw woning zijn. Bijvoorbeeld voor het plaatsen van de omvormer.

Is mijn woning geschikt voor het plaatsen van zonnepanelen?

Algemeen

Als u van ons een aanbod voor zonnepanelen ontvangt dan is dat nog geen garantie dat uw dak geschikt is. Als u akkoord gaat met plaatsen van zonnepanelen bekijkt de installateur of uw dak geschikt is. HIj komt daarvoor niet langs maar bekijkt dit op afstand.

Waar worden de zonnepanelen geplaatst?

Algemeen

Dat verschilt per woning. De installateur kiest de beste plek voor de zonnepanelen. Dat hangt af van bijvoorbeeld de zon, het type dak, de hellingshoek en de schaduw door bomen

Zijn er aanpassingen in mijn woning nodig voor het plaatsen van zonnepanelen?

Algemeen

Dat verschilt per woning. Soms vervangt de installateur de oude energiemeter door een slimme meter. Verder plaatst de installateur een omvormer in de woning. Deze omvormer zet de opgewerkte zonne-energie om in bruikbare stroom voor uw woning.

Moet ik zelf aan netbeheerder Enexis doorgeven dat er zonnepanelen op mijn woning zijn geplaatst?

Algemeen

Nee, de installateur meldt de zonnepanelen aan bij de netbeheerder. Krijgt u toch een brief van Enexis? Dan mag u deze weggooien.

Wat gebeurt er met mijn energierekening als ik zonnepanelen krijg?

Algemeen

U hoeft minder stroom in te kopen, dus uw energierekening wordt lager. U blijft aangesloten op het elektriciteitsnet. Ook blijf u een contract houden met de energieleverancier voor het inkopen van de rest van de stroom die u nodig heeft. Daardoor blijven op de rekening de vaste kosten, de netwerkkosten en het vastrecht staan. Van de overheid krijgt u korting op de energiebelasting. Die staat ook op de rekening.

Moet ik zelf aan mijn energieleverancier doorgeven dat er zonnepanelen op mijn woning zijn geplaatst?

Algemeen

Ja, u geeft dit zelf door aan uw energieleverancier.

Hoe kan ik zien hoeveel stroom de zonnepanelen opwekken?

Algemeen

In de meterkast zit een zogenaamd PV-metertje. Daarop kunt u aflezen hoeveel stroom de zonnepanelen opwekken.

Waar meld ik een storing aan mijn zonnepanelen?

Algemeen

U kunt storingen aan de zonnepanelen melden bij Breman via 0800-0201773. Dat kan niet als u de zonnepanelen zelf heeft laten plaatsen.

Krijg ik een vergoeding als de panelen niet werken?

Algemeen

Nee, wij vergoeden geen gemiste opbrengsten door een storing en/of reparatie. In uw meterkast zit een opwekmeter. Als de zon schijnt, moet het lampje knipperen. Dan wekken de zonnepanelen stroom op. Op het scherm ziet u hoeveel kWh is opgewekt.

Controleer regelmatig of het lampje knippert als er zon schijnt en of de meterstand hoger wordt. Brandt het lampje niet? Loopt de meter niet op? Dan werken de zonnepanelen niet goed. Neem dan contact op met Breman via 0800-0201773.

Ik heb zonnepanelen op mijn woning. Wie is er verantwoordelijk voor het schoonmaken hiervan?

Algemeen

De zonnepanelen op uw woning worden in opdracht van Wold & Waard 1 keer per 2 jaar schoongemaakt. Vaker is niet nodig.