Jaarlijkse huuraanpassing

We verhogen de huur elk jaar per 1 juli. Vanaf deze datum betaalt u de nieuwe huur. We sturen u voor 1 mei een brief over de huurverhoging.

Hieronder staan de veelgestelde vragen over de jaarlijkse huurverhoging. Niet gevonden wat u zocht? Probeer het dan via de zoekfunctie rechtsboven of stel uw vraag aan ons via contactformulier of bel 0594 - 51 21 61.

Veelgestelde vragen over Jaarlijkse huuraanpassing

Wanneer voert Wold & Waard de jaarlijkse huurverhoging door?

Algemeen

We verhogen de huur elk jaar per 1 juli. Vanaf deze datum betaalt u de nieuwe huur. We sturen u voor 1 mei een brief over de huurverhoging.

Wanneer krijg ik bericht over de jaarlijkse huurverhoging?

Algemeen

U krijgt twee maanden voor de huurverhoging een brief van ons.

Ik ben het niet eens met de jaarlijkse huurverhoging. Kan ik bezwaar maken?

Algemeen

In sommige gevallen kunt u bezwaar maken tegen de jaarlijkse huurverhoging. Op huurcommissie kunt u zien in welke gevallen u bezwaar kunt maken. U vindt hier ook het formulier dat u nodig heeft om uw bezwaar te maken.

Hoe bepalen jullie de hoogte van de jaarlijkse huurverhoging?

Algemeen

De overheid bepaalt wat de maximale huurverhoging mag zijn. Een woningcorporatie mag nooit een hogere huurverhoging doorvoeren. Wel lager.

Mijn huur komt door de huurverhoging boven de huurtoeslaggrens uit. Heb ik nog recht op huurtoeslag?

Algemeen

Is uw huur hoger geworden dan past bij uw huishoudsamenstelling? Dan houdt u recht op huurtoeslag. Dat noemen ze bij de Belastingdienst 'verworven recht'. U moet wel voldoen aan alle andere voorwaarden voor huurtoeslag. Voor het deel dat boven de huurtoeslaggrens komt, krijgt u geen huurtoeslag. Neem contact op met de Belastingdienst als u vragen heeft via 0800 - 0543.

De gegevens waar jullie de jaarlijkse huurverhoging op hebben gebaseeerd kloppen niet. Wat kan ik doen?

Algemeen

Neem contact met ons op via het contactformulier. Dan zoeken wij samen naar een oplossing.

Moet ik na de jaarlijkse huurverhoging zelf mijn huurtoeslag aanpassen bij de Belastingdienst?

Algemeen

Wij geven de jaarlijkse huurverhoging van 1 juli door aan de Belastingdienst. U ziet de nieuwe huur dan in ‘Mijn toeslagen’. Uw toeslag wordt nog niet direct aangepast. Uw maandelijkse voorschot blijft dus hetzelfde. De Belastingdienst verwerkt de jaarlijkse huurverhoging pas bij de definitieve berekening. Die krijgt u na afloop van het jaar. Als u te weinig toeslag hebt gekregen, betaalt de Belastingdienst dit alsnog uit.

Als u uw nieuwe huurprijs zelf aan de Belastingdienst doorgeeft, passen zij uw toeslag direct aan. In Belastingdienst | Toeslagen kunt u zien of we de verhoging al hebben doorgegeven. Belt u liever eerst even met de Belastingdienst? Het telefoonnummer is 0800 - 0543.

Moet ik na de jaarlijkse huurverhoging zelf de hoogte van mijn huurbetaling aanpassen?

Algemeen

Betaalt u via automatische incasso? Dan hoeft u het bedrag niet te veranderen. Betaalt u via een periodieke overboeking bij de bank? Dan moet u het bedrag wel veranderen.