Aanvraag terugbetaling rioolheffing voor oud huurders

Bent u oud huurder van Wold & Waard en heeft u rioolheffing betaald? Of vraagt u dit namens een overleden familielid, die bij ons gehuurd heeft, aan?  Vul dan dit formulier in.  Dit kan nog tot 1 februari 2030. 

Adres van oud-huurder tijdens huurperiode

Uw telefoon en e-mailadres

Wat kunt u verwachten?

Wij controleren een aantal dingen:

  • in welke periode(s) er een huurcontract was en of er rioolheffing is betaald.
  • welk bedrag er aan rioolheffing is betaald.
  • of er kwijtschelding is verleend.
  • of er nog een huurachterstand of andere schuld is bij Wold & Waard.
    Is dit het geval, dan gaan we dit verrekenen. 

Wij hebben de tijd nodig om dit zorgvuldig uit te zoeken. U hoort binnen 3 maanden iets van ons.

Gerelateerde vragen

Wat verandert er per 1 januari 2025?

Algemeen

Vanaf 1 januari 2025 wordt de rioolheffing niet meer aan u doorberekend. Dat betekent:

  • Uw maandlasten worden verlaagd. U betaalt geen rioolheffing meer.
  • Heeft u in het verleden rioolheffing betaald? Dan krijgt u dat bedrag terug. We hebben tijd nodig om dit zorgvuldig te regelen en informeren u hierover uiterlijk 31 maart 2025.

Bent u huurder? Dan hoeft u niets te doen. 

Meer over dit onderwerp

Welke huurders krijgen de rioolheffing terug?

Algemeen

  • Alle huurders die deze heffing in een periode van 2014 t/m 2024 hebben betaald. Dat zijn de volgende groepen: 
    Mensen die vanaf 1 januari 2014 gestart zijn met huren bij Wold & Waard in de gemeenten Marum, Grootegast en Leek
  • Of mensen die vanaf 1 januari 2019 gestart zijn met huren bij Wold & Waard in de gemeente Westerkwartier 

Mensen die kwijtschelding hadden, hebben geen rioolheffing betaald en krijgen geen bedrag terug. 

Meer over dit onderwerp

Om welk bedrag gaat het?

Algemeen

  • Maandelijks: Het gaat om € 19,83 per maand (dat betaalde u vanaf juli 2024) U hoeft dit bedrag dus niet meer maandelijks te betalen vanaf 1 januari 2025.
  • Eenmalig: Heeft u eerder ook rioolheffing betaald? Dan krijgt u het  bedrag dat toen gold  terug. Hoeveel dit is, hangt af van het aantal maanden dat u te veel heeft betaald en van het bedrag dat toen gold.
Meer over dit onderwerp

Wanneer krijg ik mijn geld terug?

Algemeen

  • U ontvangt uiterlijk 31 maart 2025 informatie over de terugbetaling en hoe deze zal worden uitgevoerd.
  • U krijgt het geld vóór 1 juni 2025 terug.

    Omdat iedere situatie anders is, hebben we tijd nodig om dit zorgvuldig te onderzoeken.
Meer over dit onderwerp

Wat als ik kwijtschelding heb voor de rioolheffing?

Algemeen

Als u in het verleden geen rioolheffing heeft betaald, omdat u hiervoor kwijtschelding kreeg, verandert er niets. Heeft u in eerdere jaren wél rioolheffing betaald? Dan krijgt u dat bedrag terug.

Wij zoeken dat uit. U hoeft niets te doen. 

Meer over dit onderwerp

Ik heb in het verleden bij Wold & Waard gehuurd. Kan ik rioolheffing terugkrijgen?

Algemeen

Heeft u in het verleden gehuurd bij Wold & Waard en denkt u recht te hebben op terugbetaling van rioolheffing?
Gebruik dan dit formulier om een aanvraag te doen. U kunt tot 1 februari 2030 teruggave aanvragen.

Let op! Hebt u tussen 1 augustus 2024 en 31 december 2024 opgezegd? Dan hoeft u niets te doen. Wij sturen u een mail met alle info. 

Meer over dit onderwerp

Ik betaalde rioolheffing. Heeft dit gevolgen voor mijn toeslagen of uitkering?

Algemeen

Een teruggave heeft geen invloed op toeslagen, uitkeringen of subsidies.  

- Huurders krijgen uiterlijk 31 maart 2025 informatie over de terugbetaling en hoe deze zal worden uitgevoerd.
- Zij krijgen het geld vóór 1 juni 2025 terug.

Voor oud-huurders geldt een periode van 3 maanden voor ze informatie ontvangen. 

Meer over dit onderwerp

Ik ben oud huurder. Kan ik de aanvraag voor terugbetaling rioolheffing per telefoon of e-mail indienen?

Algemeen

Nee, aanvragen kunnen alleen via dit online formulier worden ingediend. Aanvragen via telefoon, e-mail of andere kanalen worden niet in behandeling genomen.

Let op! Hebt u tussen 1 augustus 2024 en 31 december opgezegd? Dan hoeft u niets te doen. Wij sturen u een mail met alle info. 

Meer over dit onderwerp

Wat als ik een huurachterstand of andere schuld heb?

Algemeen

Een huurachterstand of een andere schuld verrekenen we met het terug te betalen bedrag.

  • Huurders krijgen uiterlijk 31 maart 2025 informatie over de terugbetaling en hoe deze zal worden uitgevoerd.
  • Zij krijgen het geld vóór 1 juni 2025 terug.

Voor oud-huurders geldt een periode van 3 maanden voor ze informatie ontvangen. 

Meer over dit onderwerp

Ik wil de rioolheffing terugvragen voor een overleden familielid. Kan dat?

Algemeen

Ja, dat kan als er rioolheffing is betaald.  
Gebruik dan dit formulier om een aanvraag te doen. U kunt tot 1 februari 2030 teruggave aanvragen.

Let op! Is de huur tussen 1 augustus 2024 en 31 december 2024opgezegd? Dan hoeft u niets te doen. Wij sturen een mail naar het mailadres wat bij ons bekend is met alle info. 

Meer over dit onderwerp

Ik huur nu bij Wold & Waard maar woonde al eerder in een andere woning van Wold & Waard. Wat betekent dit voor mij?

Algemeen

Als u nu huurt bij Wold & Waard, heeft u een brief ontvangen waarin we uitleggen dat we het bedrag berekenen en terugstorten als u recht heeft op terugbetaling. U hoeft hiervoor niets te doen.

Heeft u daarnaast ook in een eerdere periode bij ons gehuurd? Dan kan het zijn dat u recht heeft op een terugbetaling over die eerdere huurperiode. Controleer of u voldoet aan de voorwaarden en dien  een aanvraag in via dit formulier.

Meer over dit onderwerp

Moet ik een nieuw bedrag doorgeven aan de belastingdienst voor mijn huurtoeslag?

Algemeen

Nee, dat hoeft niet. De rioolheffing is geen onderdeel van de berekening van uw huurtoeslag. U hoeft daarom niets door te geven aan de belastingdienst.

Meer over dit onderwerp

Wie betaalt de rioolheffing vanaf nu?

Algemeen

Vanaf 1 januari 2025 wordt de rioolheffing door Wold & Waard betaald.

Meer over dit onderwerp

Waarom hoef ik geen rioolheffing meer te betalen?

Algemeen

Wij ontdekten we dat het niet correct was om rioolheffing in rekening te brengen. Daarom hebben we besloten dit te herstellen. Vanaf 1 januari 2025 betaalt u geen rioolheffing meer in uw maandelijkse kosten. En de bedragen die eerder door u zijn betaald aan Wold & Waard, betalen wij aan u terug. 

Meer over dit onderwerp

Heeft dit invloed op de jaarlijkse huurverhoging?

Algemeen

Nee. De terugbetaling van de rioolheffing staat volledig los van toekomstige huurverhogingen. Deze terugbetaling gaat om een correctie van eerder onterecht doorberekende kosten.

Meer over dit onderwerp

Moet ik voor 2025 kwijtschelding rioolheffing aanvragen?

Algemeen

Nee. Vanaf 1 januari 2025 hoeft u geen rioolheffing te betalen.

Meer over dit onderwerp

Ik huurde tussen 2014 en 2019 in Zuidhorn en betaalde rioolheffing. Kan ik dat terugkrijgen?

Algemeen

Nee. In die periode werd de rioolheffing in de gemeente Zuidhorn als een gebruikersheffing door de gemeente aan u in rekening gebracht. Dit betekent dat de kosten niet via Wold & Waard zijn doorberekend.
Daarom komt u niet in aanmerking voor terugbetaling voor deze periode.

Meer over dit onderwerp

Ik wil terugbetaling rioolheffing aanvragen als nabestaande, maar heb de overlijdensakte niet meer

Algemeen

Om risico op fraude te voorkomen, moeten wij goed controleren. U kunt de overlijdensakte aanvragen bij de gemeente.

Meer over dit onderwerp

Krijg ik rente over het bedrag dat ik terugkrijg?

Algemeen

Nee, u krijgt geen rente over dit bedrag. We hebben dit goed laten uitzoeken. Omdat we niet opzettelijk een fout hebben gemaakt, hoeven we geen rente te betalen.

Meer over dit onderwerp