Een natuurlijke samenwerking
Misschien heeft u het al gelezen in het Woonkwartier: een interview over de samenwerking tussen Wold & Waard en Sociaal Werk De Schans. Wij sprake met Sandra Huft, buurtwerker van Sociaal Werk De Schans, Anna Alkemade, wijkconsulent van Wold & Waard, en Klarie Steenbergen. Zij is consulent betalingen bij Wold & Waard.
Sandra is sinds 2009 werkzaam bij De Schans, vanaf de oprichting van de organisatie. De samenwerking met Wold & Waard is geen nieuw fenomeen. In feite vonden beide organisaties elkaar al bij de oprichting. De vorm van de samenwerking is in de loop der jaren best wel veranderd; ze weten elkaar steeds beter te vinden.
‘Op alle fronten zoeken we elkaar op in de samenwerking,’ vertelt Anna. ‘We hebben hele korte lijnen, nemen elkaar mee en houden elkaar op de hoogte. Zo gaan we samen bij bewoners in een buurt langs met een kan koffie en thee. Gewoon om te vragen: hoe gaat het hier? Door deze samenwerking zijn beide organisaties direct op de hoogte van wat er speelt in een buurt. En de zaken die spelen bij bewoners, kunnen altijd bij een van onze organisaties of bij de gemeente worden neergelegd. Voor de bewoners is het fijn dat ze hun verhaal maar één
keer hoeven te doen en niet van het kastje naar de muur worden gestuurd. En we zijn in contact en dichtbij de huurder’.
Ook op financieel gebied weten Wold & Waard en Sociaal Werk De Schans elkaar goed te vinden. Met name door vroegtijdige signalering. ‘Als Wold & Waard merkt dat de huur een maand niet betaald wordt, hebben we direct contact met elkaar,’ legt Sandra uit. ‘Uiteraard doen we dit alleen met toestemming van de huurder. Wold & Waard biedt hulp bij het betalen van de huur, maar vaak spelen er meer problemen. En dan komt Sociaal Werk De Schans om de hoek kijken.’
‘Ik vergelijk het vaak met een auto die APK-gekeurd moet worden,’ voegt Klarie toe. ‘Ik heb er geen verstand van, dus schakel ik hulp in. Soms komt er iets uit, dan moet dat gerepareerd worden. Komt er niets uit, dan weet je dat het in orde is’. Sandra vult aan: ‘ We kijken heel breed en verder dan alleen het betalingsprobleem van een inwoner.
Vaak speelt er meer problematiek, dan alleen het betalingsprobleem. We wijzen mensen op mogelijkheden en subsidies’.
Op de vraag of ze een voorbeeld kunnen noemen van een project of initiatief waar ze trots op zijn, antwoordde Anna volmondig: ‘Niet per se één project, maar vooral de samenwerking tussen ons. We weten elkaar volautomatisch te vinden en nemen elkaar mee in wat we doen. En daardoor kunnen we veel meer voor een huurder betekenen. Daar draait het om. We zijn geen eilandjes, maar helpen elkaar, en dus de huurder echt verder.’
‘In de toekomst gaan we deze samenwerking zeker voortzetten,’ voegt Sandra toe. ‘Het mooie van samen iets oppakken is dat we veel horen en zien wat er in een buurt gebeurt. We willen graag daar zijn waar de huurders zijn, waar we echt iets kunnen betekenen. En dat is ook wat Sociaal Werk De Schans en Wold & Waard wensen voor de huurders: dat de inwoners van het Westerkwartier het samen goed hebben’.
Anne en Sandra gaan samen de buurt in.